Svenska Sinch, som jobbar med molnbaserad kundinteraktion via mobilen, gör ännu ett mångmiljardförvärv. Amerikanska Pathwire har en plattform med molnbaserade mejltjänster, som till exempel Mailgun, Mailjet och Email on Acid, vilka är produkter för utvecklare och marknadsförare. Sinch betalar 1,9 miljarder dollar, vilket motsvarar 16,6 miljarder kronor.

Pathwires produkter används för transaktions- och marknadsföringsmeddelanden, och plattformen har byggts för att säkerställa att rätt meddelanden levereras till rätt person vid rätt tidpunkt. Fler än 100 000 kunder använder Pathwires produkter idag för att kommunicera med sina slutkunder, däribland bolag som Lyft, Kajabi, Microsoft, Iterable och DHL.

För Sinch är det ett viktigt köp eftersom man nu blir en av få globala CPaaS-leverantörer som kan leverera hög kvalitet i stor skala över samtliga viktiga digitala kanaler som företag använder för att interagera med sina kunder.

– Varje form av digital kommunikation har sina unika fördelar och att leverera hög kvalitet i stor skala kräver både omfattande teknisk förmåga och djup kunskap. Tillsammans med Pathwire kommer vi att kunna erbjuda en ledande produktportfölj för meddelanden, röst och e-post, som ger företag och utvecklare möjlighet att skapa en oöverträffad digital kundupplevelse, säger Oscar Werner, vd på Sinch.

– Sinch och Pathwire passar väldigt bra ihop. Båda företagen har byggt sin verksamhet kring de bästa produkterna, på att möjliggöra för sina kunder att lyckas, och har ett fokus på tydliga, mätbara resultat. Jag är oerhört positiv till det här nästa steget på vår resa och de många möjligheter vi kan skapa tillsammans, säger Pathwires vd Will Conway om sin kommande svenska ägare.

I samband med storaffären ska Sinch också göra en nyemission. Bolaget kommer att kalla till en extra bolagsstämma för att ge styrelsen mandat att besluta om nyemissionen. Hittills har aktieägare som representerar mer än 48 procent av det totala antalet aktier och röster förbundit sig att rösta för nyemissionen.

Affären, som först ska konkurrensgodkännas av Federal Trade Comission och amerikanska justitiedepartementet, beräknas vara slutförd i slutet av året.