De två konkurrerande business intelligence-tjänsterna Looker och Tableau får nu ny integration, rapporterar Techcrunch.

Detta innebär att Tableau-användare snart kommer få tillgång till Lookers semantiska lager medan Looker-användare kommer kunna använda Tableaus visualiseringslager ovanpå Looker-plattformen.

Google köpte Looker för 2019 för 2,6 miljarder dollar och samma år köpte Salesforce Tableau för 15,7 miljarder dollar.

– Jag tror att alla som försöker göra saker enklare och arbetar med data är en samarbetspartner till Google” säger Googles databaschef Gerrit Kazmaier.

Han tror att Lookers semantiska modell kan erbjuda mycket flexibilitet medan Tableau erbjuder verktyg för att demokratisera data, datavisualisering och berättande.

– I slutändan tjänar det alla om vi löser rätt problem rent generellt sätt. Och om företag som Tableau – en mycket bra samarbetspartner till Google – också är intresserade av att göra data enklare, så är det en riktigt bra grund för ett samarbete.

Läs också: Boost för fintech när försäkringsbranschen öppnar för datadelning