Marc Benioff leder en investeringsrunda i You.com på 20 miljoner dollar, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Riskkapitalister har i hög grad undvikit att investera i Google-konkurrenter på grund av deras enorma marknadsdominans. Men den växande frågan om konsumenternas integritet och även de granskningar som konkurrensmyndigheter både i USA och EU håller på med har gjort att intresset återigen ökat.

"Vi befinner oss vid en kritisk brytpunkt i internets historia, och vi måste vidta åtgärder för att återställa förtroendet online", säger Benioff i ett uttalande där han också kallar You.com för "sökets framtid".

Benioffs engagemang i You.com inkluderar att han överför domännamnet You.com som han ägt sedan 90-talet.

You.com grundades förra året av två AI-topputvecklare på Salesforce och tjänsten låter användarna ställa in vilka webbplatser de föredrar att få information ifrån. Om man gillar en viss sajt ska man kunna få de sökresultaten före länkar från den bredare webben.

Tjänsten kommer inte att spåra användare över webben och inte heller sälja annonser som inkräktar på den personliga identiteten, enligt företagets vd Richard Socher.