Det nya projektet som lanseras idag går under namnet Swedish E-Commerce Academy, och beskrivs som ett initiativ för att skapa en utbildningsplattform för e-handel, med syftet att stödja små och medelstora företag så att de kan växa och bli starkare såväl inom Sverige som i den internationella konkurrensen.

Det handlar framför allt om att ta fram gratis utbildningsmaterial som webinarier och individuell rådgivning inom exempelvis affärsutveckling, internationell försäljning och, hållbarhet. Och det är många aktörer som står bakom projektet. Utöver Business Sweden, Amazon Sverige och Postnord finns även Almi Företagspartner Skåne, Regional Exportsamverkan Skåne och Ehandel med.

– Varje aktör inom Swedish E-Commerce Academy tillför unik kompetens och värdefull kunskap från olika områden till utbildningsplattformen, som är lättillgängligt för små och medelstora företag. Genom detta initiativ försöker vi lyfta fram den potential som finns bland svenska företag och säkerställa att de är konkurrenskraftiga inom onlineförsäljning och får bästa möjliga förutsättning att lyckas och växa, säger Fredrik Fexe, vice vd på Business Sweden om initiativet.

E-handelsjätten Amazon har även varit med på liknande satsningar i andra länder. Amazons Sverigechef Gulfem Toygar säger att hon ser fram emot att hjälpa de svenska företagen.

– Amazon har aktivt och framgångsrikt stöttat små och medelstora företag i andra europeiska länder. Vi är glada över att kunna erbjuda samma nivå av engagemang, service och support för att hjälpa svenska små och medelstora företag att bli framgångsrika, inte bara här i Sverige utan över hela världen, säger hon.