Storbritanniens kommunikationsmyndighet Ofcom (The Office of Communications) har presenterat en ny plan för att bevara landets ikoniska telefonkiosker.

Myndighetens beslut är att telefonkioskerna kommer bli kvar i områden där det antingen är dålig mobiltäckning eller hög olycksstatistik.

Ofcoms bedömning är att det gjordes 150 000 nödsamtal från telefonkiosker under en tolvmånadersperiod mellan maj 2019 till maj 2020. Under samma period gjordes även 25 000 samtal till stödlinjen Childline och 20 000 samtal till stödlinjen Samaritans.

BT och KCOM som ansvarar för telefonkioskerna kommer i fortsättningen också kunna erbjuda fler tjänster i dem, så som kostnadsfritt wifi och mobilladdning.

Med åren har Storbritanniens ikoniska telefonkiosker blivit allt mer sällsynta i landet i takt med att mobiltelefonin tagit över. I dagsläget är också planen på att lägga ner det gamla telenätet med kopparledningar tills december 2025 och ersätta det helt med fiber. Något som innebär att de telefonkiosker som ska vara kvar dessutom behöver uppgraderas.

I Sverige skrotades den sista telefonkiosken 2016.

Läs också: Fler vägar in än telefonen – SOS Alarm laddar för nöd-sms och videosamtal