Townscaper bygger på Oskar Stålbergs utforskande av procedurella algoritmer och hur man använder dem för att bygga vackra saker. Procedurell generering har sina egna för- och nackdelar. Riktigt fint blir det ofta om man staplar flera algoritmer på varandra, och bygger sin idé på den procedurella genereringen från början.

Vi diskuterar också fördelarna med att Townscaper inte är ett spel, och hur det skulle påverka om det var ett spel. Townscaper har sålt bra, Oskars teorier om betalningsvilja kom på skam – vilket var trevligt. Oskar berättar också om hur delningsfunktionerna i Townscaper lett till ganska självgående marknadsföring, och hur han i övrigt tänkt kring marknadsföring.

Oskar berättar om vanliga önskemål och hur han tänker kring dem. Det är viktigt att koncentrera sig på sina styrkor när man väljer vad man ska göra, speciellt när man bygger något helt själv. Designa efter dina styrkor – och inte minst efter vad du tycker är roligt!

Har du kommentarer, frågor eller tips? Vi är @kodsnack@tobiashieta@iskrig, och @bjoreman på Twitter, har en sida på Facebook och epostas på info@kodsnack.se om du vill skriva längre. Vi läser allt som skickas.

Gillar du Kodsnack får du hemskt gärna prenumerera och recensera oss i Itunes!