Storaffären innefattar Telenors kommunikationsoperatör Open Universe med cirka 200 000 portar, samt Telenor Sveriges villafibertillgångar, där cirka 14 000 abonnenter ingår. Globalconnect betalar 3 miljarder kronor. För Globalconnects konsumentvarumärke IP-Only ökar nu kundbasen kraftigt och uppgår till cirka 535 000 svenska hushåll. Affären är villkorad av godkännande från Konkurrensverket och förväntas slutföras under första kvartalet 2022.

– Det här är en del i en medveten strategi i att fokusera på vår verksamhet, säger Globalconnects vd Regina Donato Dahlström och specificerar.

– Vi ska hålla oss till nät och infrastruktur. Det här är villafiber som Telenor byggde när de gav sig in i kampen mot Telia. Men sedan har man inte byggt vidare på det. Det är den förädlingen och vidareutvecklingen vi ska göra.

– Vi ser konsolideringen på bredbandsmarknaden som en naturlig utveckling som i slutändan kommer att skynda på samhällets digitalisering. Vi kommer därför fortsätta att se på möjliga förvärv i alla våra marknader givet att de passar vår verksamhet och kan bidra till ett ännu starkare erbjudande för våra kunder, säger Henrik Gustafsson, som är kommersiell- och samverkanschef för Globalconnects svenska konsumentaffär.

Och i arbetet med Open Universe kommer man jobba vidare med det nyförvärvade bolagets partner.

– De partnerskap som Open Universe redan har med både kunder, stadsnät och kommuner är centrala för att kunna utveckla verksamheten. Vi ser en stor potential i att genom dessa samarbeten kunna leverera både fler och bättre tjänster, som dessutom kan komma fler till gagn. Det är ett arbetssätt som vi har mycket goda erfarenheter av sedan tidigare, säger Regina Donato Dahlström.

Open Universe blir efter förvärvet en ny del av Globalconnects svenska organisation, men kommer att fortsätta under samma varumärke som tidigare. Villafibertillgångarna blir en del av varumärket IP-Only.

– Vi har en tydlig öppen nät-filosofi. I dagsläget är vi den som investerar mest och är mest fokuserad på den marknaden. Vi siktar på att han Sverigest största öppna nät, konstaterar Globalconnect-vd:n vidare.

Från Telenors håll uppger man att försäljningen är ett sätt att renodla den svenska verksamheten, där fokus framöver ska ligga på tjänster inom mobil, bredband och tv. I det arbetet anser man inte att man är beroende av att äga en kommunikationsoperatör eller att gräva egen villafiber.

– Vi fokuserar våra investeringar på att vidareutveckla produkter och tjänster inom mobil, bredband och tv. Vår ambition är att kunderna ska få en överlägsen upplevelse hos oss, inte minst de som har alla tjänster via Telenor. Digitaliseringen i fastighetsbranschen ökar behovet av fler tjänster såsom 5G, publikt wifi för sömlös uppkoppling inom hela fastigheten, streambaserade tv-tjänster, säkerhetstjänster och andra smarta lösningar, säger Telenors Sverige-vd Bjørn Ivar Moen.