Även om definitionen av metaversum är bred så refererar det generellt till den upplevda verklighet av text, ljud och bild som görs tillgänglig genom internet och en mängd olika enheter.
Trenden väntas kräva mycket mer datorkraft och chipptillverkare som Nvidia och Qualcomm har båda positionerat sig och fått en skjuts av investerares entusiasm för metaversum.
Nu går också Intel ut med sina initiala planer för det här nya området, skriver nyhetsbyrån Reuters.
På en presskonferens efter en presentation vid RealTime Conference om metaversum-tekniker i måndags uppgav Raja Koduri, som är chef för Intels accelererade datorsystem och grafikgrupp att företagets första satsning inom det här området kommer att vara programvara som hjälper enheter att dra fördel av datorkraft som redan finns men som inte utnyttjas.
Till exempel, om en användare som spelar ett grafiktungt spel på en laptop som belastar systemets chipp, och har en oanvänd gaming-pc i ett annat rum, så kan mjukvaran upptäcka datorkraften som finns inaktiv på denna och föra över den till ett hemmanätverk för att laptop-spelet ska kunna fungera bättre.
Koduri tillade att programvaran kommer att fungera även med chipp från konkurrenter.
Koduri uppgav vidare att mjukvaran är designad för att lösa tekniska utmaningar för användare, och inte bara för att generera stora intäkter för Intel. En del av intäkterna kommer också delas.
– Sättet vi bygger alla lager på är att det ska fungera med allas hårdvara, så länge de följer branschstandardspecifikationer, sade Koduri under pressträffen. Det kommer att finnas en hel del öppen källkod involverad i allt vi bygger.