Huvudstaden förlänger sitt avtal med Telia, som har uppdraget att leverera en helhetslösning för telefoni till stadens förvaltningar, bolag och stiftelser. Avtalet inklusive optioner sträcker sig över tio år, och är enligt Telia värt cirka 400 miljoner kronor.

Telia uppger att man ska migrera Stockholms stad till en ny växellösning, vilken man även har ansvar för att förvalta och utveckla. Utöver det handlar det om operatörstjänster som fast och mobil telefoni, datatrafik till IoT-tjänster, sms-tjänster, telefonistservice och support.

– Stockholms stad är Sveriges största kommun och hemstad för över 960 000 människor. Varje dag arbetar stadens medarbetare för att ge stockholmarna bra service, en stabil och pålitlig telefonilösning är avgörande för det. Jag är därför oerhört stolt över att vi fått förnyat förtroende att leverera en så viktig del av vår huvudstads it-infrastruktur, konstaterar Tobias Larsson, chef för Telias företagsaffär.