Företaget vill kunna utnyttja sin styrka inom underhållning och sensorer för att spela en viktigare roll inom nästa generations mobilitet.

Det här uppgav Sonys styrelseordförande Kenichiro Yoshida under en presskonferens under CES-mässan i USA, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Det nya företaget, Sony Mobility Inc, “utvärderar en kommersiell lansering” av elfordon, sa han.

– Med vår teknik för bild, sensorer, molnet, 5g och underhållning kombinerat med vårt innehåll, så tror vi att Sony är väl positionerat för att vara ett kreativt underhållningsföretag som kan omdefiniera mobilitet.

Sony har fortfarande en arsenal av teknik inom bland annat sensorer som är viktigt inom autonom bilkörning. Ljud och underhållningssystem är också ett allt större fokus vad gäller nästa generations fordon.

Yoshida visade också upp en prototyp av en suv, som går under namnet Vision-S 02. Denna bygger på samma plattform som den tidigare presenterade Vision-S 01 och som testats på vägar i Europa.