Infors affärsområde Library & Information Solutions levererar tjänster till bibliotekssektorn och har i dagsläget drygt 180 kunder i Frankrike, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Kanada, USA, Grekland, Schweiz och Australien. För svenska Axiell är det dels en satsning för att växa geografiskt, dels ett sätt att stärka sig inom molnbaserade lösningar för biblioteks- och kultursektorn, där Axiell främst jobbar med sin produkt Quria.

– Jag är glad över den djupa kunskapen och erfarenheten som bärs av Infors personal och samt naturligtvis att vi får fler kunder till Axiells kundgemenskap på 3 000 bibliotekskunder. Kundgruppen har vuxit sedan i mitten av 1980-talet när vi började med detta, säger Joel Sommerfeldt, vd och koncernchef för Axiell Group.

Vi har tidigare skrivit om det svenska bolagets ambitioner om att bli en global jätte inom digitaliserad kultur, och sedan den inleddes 2013 har det nu blivit 21 förvärv.

– Vår erfarenhet från tidigare förvärv kommer vi att använda för att säkerställa att integrationsprocessen går bra. Vårt fokus ligger på att bygga starka kundrelationer och ge ledande service. De nya kunderna kommer att kunna övergå till lösningar inom Axiell-portföljen när de är redo. Vi hjälper våra kunder att erbjuda den modernaste lösningen för biblioteken som vill ge digitala och relevanta tjänster till sina kunder, säger Joel Sommerfeldt.

– Infors verksamhet kommer att verkligen att komplettera Axiells stora portfölj av kultur- och kunskapslösningar bra. Axiell är i en stark tillväxt i sektorn och får nu verkligen ett globalt avtryck med sina helhetslösningar, kommenterar Jean-François Piat, som är chef för Library & Information på Infor.