Hyreshyllan innebär att Netonnets kunder ska kunna hyra mobiler, datorer, hörlurar, smarta klockor och andra tillbehör. Att tänka mer cirkulärt och kunna återanvända produkterna är enligt Netonnet en viktig del av satsningen.

Netonnet tar hjälp av ett annat Boråsbolag, Viskan, som i april köptes av Visma. Viskan jobbar mycket med abonnemangshantering, och har många kunder vars affärsmodell bygger på just återkommande order. Därför ser man det som ett naturligt steg att även Netonnet ska kunna använda Viskans e-handelsplattform.

– Jag tycker det är fantastiskt roligt att Netonnet vågar utmana sig själva att tänka cirkulär ekonomi med hållbarhet i fokus. Där vi, med vår plattform, kan stödja dem att skapa större hållbarhet både utifrån ett återbruksperspektiv såväl som utifrån ett ekonomiskt perspektiv. En fokusförflyttning där vi hjälper dem omvandla komplexa flöden till en smidig kundresa, säger Viskans vd Kristian Iveling.

Konceptet Hyreshyllan kommer innebära att kunden får ett abonnemang vars längd varierar beroende av vilken produkt det är och utifrån kundens behov. Inloggning sker med bank-id och när kunden är vill byta eller ha något annat lämnas varan tillbaka och återställs och kan därefter hyras ut till nya kunder som återanvänd. Målet är att produkten ska användas under hela sin livslängd.

– Viskan har gjort det möjligt för oss att på ett snabbt sätt få ut ett erbjudande som gör det möjligt för konsumenter att hyra hemelektronik. Trenden syns på många håll där allt mer konsumtion går från att äga till att betala månadsvis för att få tillgång. Vi förstod direkt att Viskan var rätt partner att hjälpa oss då de har långtgående erfarenheter av att ta fram både e-handels- och prenumerationslösningar, säger Margareta Törnblad, chef för strategisk tjänsteutveckling på Netonnet.