Med hjälp av Callhero kan inkommande samtal automatiskt besvaras och analyseras med hjälp av en digital assistent. Produkten finns både för Android och IOS används idag av både konsumenter och företag i USA, och Truecaller ser det som en förstärkning av bolagets nuvarande produkt som används för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation.

Prislappen är på 4,5 miljoner dollar, vilket motsvarar drygt 40 miljoner kronor.

– Genom Callhero får användaren ett intelligent stöd i att hantera inkommande samtal med hjälp av en AI-baserad assistent som svarar på samtalet. Konversationen mellan uppringaren och assistenten syns i textbaserat format, live i appen. Denna tjänst kommer att ytterligare hjälpa våra användare att prioritera det som är relevant och viktigt, samtidigt som det snabbare förbättrar vår förståelse för kontexten av oönskade samtal, säger Truecallers vd Alan Mamedi, som ser köpet som ett viktigt steg i den amerikanska satsningen, men den ska inte bara användas där.

– Tekniken som Callhero har utvecklat stärker Truecallers erbjudande i USA genom att integreras in i vår befintliga tjänst och accelererar därmed vår expansionsplan där. Vår avsikt är givetvis att framöver rulla ut denna funktionalitet på alla våra marknader. Callhero har idag en välutvecklad avancerad funktionalitet för Iphone-användare vilket är viktigt i västvärlden, men också ett värdefullt komplement i vårt arbete att göra Truecaller mer effektivt och användarvänligt för såväl Iphone- som Android-användare världen över.