Säkerhetsföretaget Check Point Research har nu släppt en lista över de företag som nätfiskare imiterade mest under fjärde kvartalet 2021.

I den senaste listan har transportföretaget DHL tagit över förstaplatsen från Microsoft. Hela 23 procent av alla nätfiskeförsök som använder sig av kända varumärken ska imiteret DHL. Kvartalet innan var det bara 9 procent. Microsoft ska under fjärde kvartalet 2021 imiterats i 20 procent av fallen, jämfört med 29 procent under kvartalet innan.

Check Point Research misstänker att ökningen påverkats av att anfallarna velat utnyttja den ökade e-handeln kopplad till pandemin och julhögtiderna.

Här är topp tio-listan över vilka varumärken som imiterades mest vid nätfiskeförsök under fjärde kvartalet 2021:

1. DHL (23 procent)
2. Microsoft (20 procent)
3. Whatsapp (11 procent)
4. Google (10 procent)
5. Linkedin (8 procent) 
6. Amazon (4 procent)
7. Fedex (3 procent)
8. Roblox (3 procent)
9. Paypal (2 procent)
10. Apple (2 procent)

Läs också: Stor studie visar vilka som sväljer nätfiskarnas bete