Apple stod för 22 procent av den globala smartphone-försäljningen under fjärde kvartalet 2021, enligt analysföretaget Canalys.

Därmed puttades Samsung ner till andraplatsen med en marknadsandel på 20 procent.

Därefter följer tre kinesiska tillverkare: Xiaomi är trea med andel på 12 procent, före Oppo och Vivo med nio respektive åtta procent av marknaden.

Apple presterade oerhört starkt i Kina under perioden, säger Canalys analytiker Sanyam Chaurasia, med “aggressiv prissättning på deras flaggskeppsenheter”.

– Apples leveranskedja börjar också återhämta sig men de var fortfarande tvungna att skära i produktionen under fjärde kvartalet på grund av komponentbrist, och de kunde inte tillverka tillräckligt många Iphones för att möta efterfrågan.

– På prioriterade marknader upprätthöll de rimliga leveranstider, men på en del marknader fick kunderna vänta.

Fjärde kvartalet var dock ingen särskild stark period för smartphone-marknaden i stort. Den totala försäljningen hade bara en tillväxt på en procent, på grund av tillverkarnas problem i leverantörskedjan och även Covid-19-relaterade faktorer.

Allra mest påverkas tillverkarna i lågprissegmentet av störningarna i försörjningskedjan.