Samtidigt behålls de båda varumärkena och även dotterbolaget Webhallen fortsätter verka som eget varumärke, uppger företagen i ett pressmeddelande.
Genom att slå samman de båda bolagen förväntar de sig att uppnå synergier på minst 200 miljoner kronor årligen, framför allt på inköpssidan.
De båda bolagen hade under 2021 en samlad årsomsättning på 18,5 miljarder och ett rörelseresultat på 674 miljoner.
Lars Olav Olaussen, vd på Komplett Group säger i en kommentar:
– Komplett och Netonnet passar perfekt ihop. Tillsammans får vi ännu fler kunder och därigenom också möjligheter till ännu bättre inköp, vilket gör att vi kan fortsätta erbjuda attraktiva priser. Nu breddar vi koncernens geografiska närvaro och skapar förutsättningar för ett ännu mer attraktivt erbjudande och den bästa kundupplevelsen.
Susanne Holmström, vd på Netonnet tillägger.
– Vi ser tydliga synergier mellan Netonnet och Komplett. Båda organisationerna har ett mycket starkt kundfokus och sätter alltid kunden först. Vi har likheter i företagskultur och attityd, och vi kompletterar varandras styrkor. Vi vill göra samma sak som idag – samtidigt som vi blir dubbelt så starka.
I pressmeddelandet framgår att sammanslagningen kommer att nå en marknadsandel i Norden på runt tio procent. De uppger vidare att avtalet är konstruerat som ett förvärv där aktierna i Netonnet förvärvas för motsvarande 3706 miljoner. Netonnet blir därmed en del av Komplett Group tillsammans med nätbutikerna Komplett och Webhallen.
Lars Olav Olaussen blir vd för nya Komplett Group och Susanne Holmström fortsätter som vd för Netonnet. Holmström ska också ingå i Kompletts koncernledning som vice vd. Både koncernens huvudkontor och de tre affärsenheterna Netonnet, Komplett och Webhallen behåller sina befintliga kontorslägen, och bolaget fortsätter vara noterat på Oslobörsen.
Affären ska först godkännas av Komplett Groups aktieägare och konkurrensmyndigheterna i Norge och Sverige.