Lägenhetsvisningar blir ett allt tydligare användningsområde för VR. Vi har tidigare skrivit om svenska WEC360, som jobbar med 3D-teknik och som numera även kallar sig ett proptech-bolag.
Och det verkar ha varit en uppskattad satsning i fastighetsvärlden. Enligt WEC360 så har nästan en tredjedel av alla nya bostadsrätter som såldes under 2021 marknadsförts med bolagets 3D-plattform. WEC360 hänvisar till statistik från Booli, som säger att det totalt såldes 36 949 nyproduktionslägenheter ifjol. Av de lägenheterna har 11 062 marknadsförts digitalt med proptech-bolagets teknik.
Att det är just inom nyproduktion tekniken används är inte så konstigt. Det handlar om att sälja bostäder som ännu inte finns, men med hjälp av 3D-teknik kan man ändå ge köparen en möjlighet att uppleva sin eventuella bostad online.
– Vi är såklart väldigt stolta över de fina siffrorna. Vi kan leverera djuplodande statistik och intressanta insikter om projekten. Det är affärskritiska värden, som har lett till ökad efterfrågan på våra produkter. Vi ser exempelvis att många byggbolag överexponerar redan sålda bostäder istället för att lägga sina resurser på osålda enheter. Och att det i snitt tar 446 visningar för en lägenhet att bli såld, även om siffran varierar i landet och mellan byggherrar, säger WEC360:s vd Tomas Jenneborg.
Bland WEC360:s byggbolagskunder finns bland annat Peab, och enligt bolaget utökas kundbasen stadigt, vilket också märks i form av ökade licensintäkter. Idag har bolaget 45 medarbetare, och kontor i tre länder och kunder i åtta länder.
– Att köpa en lägenhet är ett stort beslut för våra kunder. Vi vill ge dem riktigt bra underlag, och en bra känsla på förhand. WEC360 hjälper oss skapa detta på ett effektivt sätt, med bra funktioner och ett kunnigt team. Plattformen ger oss också en möjlighet att följa upp projekten på ett nytt sätt med fördjupad förståelse för kundernas behov och intressen. Det är väldigt välkommet för utvecklingen av våra egna produkter, säger Peabs försäljningschef Alexander Lidbrandt.