Ett fel i Servicenows molnbaserade plattform ska göra att data läcker ut från nästan 70 procent av Serivecenow-instanser. Något som upptäcktes av säkerhetsföretaget App Omni.

Felet ska bero på en kombination av kundhanterade inställningar och överprovisering av tillstånd till gästanvändare.

Enligt App Omni är den här typen av felinställningar vanliga för merparten av SaaS-plattformar till följd av deras höga komplexitet.

Servicenow ska nu arbeta för att täppa igen läckorna och kunder uppmanas också att manuellt titta på problemet själva.

– SaaS-appar, rent generellt, får inte den säkerhetsgranskning som de kräver, säger App Omnis vd Brendan O’Connor till vår systersajt CSO.

"De flesta kunder tror att molnleverantören hanterar allt för dem. De förstår inte den delade ansvarsmodellen och vad deras skyldigheter är för att skydda sin data och ställa in och använda SaaS ordentligt."

Läs också: Nio nyckelkompetenser som krävs för en lyckad molnsatsning