World of Volvo heter en ny storsatsning från Volvo Group och Volvo Cars. Det ska bli en mötesplats i Göteborg, där det kommer vara permanenta och temporära utställningar av fordon men även föreställningar, andra upplevelser och möten.

Själva byggnaden kommer enligt planen att vara klar under 2024, och blir då en viktig del av Volvos globala varumärke. För konsultbolaget Ninetech, som är en del av det nyligen börsnoterade Combined X, har satsningen inneburit ett uppdrag som digital partner till Volvo.

Det digitala samarbetet inleddes redan ifjol med ett UX-inriktat konceptarbete kring World of Volvos externa webb, och den första versionen av worldofvolvo.com ska sjösättas senare i år.

– Vi är stolta och glada över att World of Volvo valt oss som digital partner. Våra erfarenheter inom digital experience-segmentet kommer väl till pass, tillsammans med vårt helhetsgrepp kring strategi, UX, design, arkitektur och utveckling. Vi har haft ett otroligt fint samarbete hittills och ser fram emot allt spännande som kommer ske kommande år, säger Nintechs vd Jonas Aronsson.

– Vi har ett väldigt bra samarbete med Ninetech. Deras digitala expertis och våra höga ambitioner för World of Volvo är en perfect match, säger Ulrika Sandford, marknads- och kommunikationschef på World of Volvo.