Den globala smartphone-marknaden backade kraftigt under första kvartalet, men för de två största leverantörerna, Samsung och Apple, var det en stark period. Detta enligt analysföretaget Canalys rapport för första kvartalet.

– Trots den rådande osäkerheten på globala marknader, så accelererade de ledande leverantörerna sin tillväxt genom att bredda sina enhetsportföljer för 2022, säger Sanyam Chaurasia, analytiker på Canalys.

Samsung ökade sina marknadsandelar till 24 procent under första kvartalet i år. Samma kvartal förra året hade den sydkoreanska elektronikjätten 22 procent av marknaden.

Apple tar andraplatsen med 18 procents marknadsandel. Också Apple ökar sina andelar från 15 procent första kvartalet förra året.

De kinesiska leverantörerna tappar något. Xiaomi har 13 procent av marknaden (en nedgång med en procentenhet), Oppo tio procent och Vivo åtta procent.

Totalt minskade försäljningen med 11 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Marknaden präglas både av stor osäkerhet på grund av Rysslands invasion av Ukraina, nedstängningarna i Kina och inflationshotet. Därtill var den säsongsmässiga efterfrågan svag, konstaterar Canalys.