Vi har tidigare skrivit om hur ny teknik används på olika sätt i det svenska skogsbruket. Nu har ännu ett projekt genomförts. Det är forskningsinstitutet Skogforsk som tillsammans med bolag som Telenor, Induo och Ericsson har testat att fjärrstyra en skotare via 5G. En skotare är ett specialbyggt fordon som ska klara att köra med med full last i svår terräng. Testet har skett genom att man byggt upp ett labb i Jälla utanför Uppsala.

Tillsammans med Telenor har Skogforsk byggt ett dedikerat nät, begränsat till 20 MHz. Nätet baseras på produkter från Ericsson och skotaren har utrustats med en 5G-router från Induo.

– Det var en kul utmaning att hitta passande hårdvara och antenner för att möta Skogforsks behov av robust uppkoppling i en krävande miljö, kul att vi fick till en så perfekt lösning, säger Ulf Seijmer, innovationsansvarig på Induo.

Tanken är att fjärrstyrningen ska ge minskade kostnader, eftersom det är enklare och billigare att bygga en maskin utan hytt och utan hänsyn om människans arbetsmiljö. Dessutom hoppas man på sikt kunna samla flera förare på en och samma plats, där en förare ska kunna köra flera maskiner på en gång.

– All trådlös teknik innebär utmaningar, vi började med att testa wifi och gick sedan över till 5G. Problemen i terrängen är att vi har både träd och höga berg som hindrar signalen att nå fram obehindrat i varje läge berättar Tobias Semberg, civilingenjör inom driftsystem vid Skogforsk om hur man jobbat fram lösningen.

– Vi har testat högre antennplaceringar och det påverkar överföringen på ett positivt sätt genom att täckningen förbättras. Först testade vi med en belysningsmast på tolv meter och sedan med en skylift på 22-23 meter. Det finns ett klart samband mellan antennmasthöjd och hur lång man kan nå. Det fungerar ganska långt in i skogen men vi skulle säkert nå längre med högre antennplacering. Skogen i sig var inget problem, bergen är problemet.

Hittills har det handlat om ett test, men på Skogforsk hoppas man att det ska kunna leda till nästa steg, där tekniken faktiskt ska kunna användas på riktigt.

– Det är svårt att berätta när det finns i skarp drift, man kan säkert räkna med några år innan det är i kommersiell drift, troligen är tre till fem år ett rimligt perspektiv, tror Petrus Jönsson, biträdande programchef för driftsystem på Skogforsk.