Efter ett par försök och ett och ett halvt år försenat har Mayflower Autonomous Ship, MAS, till sist korsat Atlanten – en överfart på 4 400 kilometer. Men i stället för att anlända till Plymouth Rock i Massachusetts i USA som planerat har fartyget tvingats ta sig till Halifax i Nova Scotia i Kanada efter tekniska problem, rapporterar The Register.

Fartyget styrs av mjukvara som tar in data i realtid från sex kameror och 50 sensorer och applikationen har tränats med IBMs PowerAI Vision-teknik och Power-servrar.

Konstruktionen är en trimaran vilket innebär att den harett huvudskrov och två parallella mindre skrov. Den är 15 meter lång och drivs av solenergi men har dieselbackup ocjh enligt uppgift kan den komma upp i 10 knop med elmotorer.

Idén har varit att fira det historiska fartyget Mayflowers resa från Plymouth i Storbritannien till Plymouth i USA för 400 år sedan och samtidigt visa att självkörande fartyg fungerar. Och

även om AI-mjukvaran fungerat så har man fått problem när det uppstått mekaniska problem som ingen kunnat ta hand om eftersom det inte funnits någon ombord.

Bakom det hela ligger ProMare, en ideell organisation som främjar maritim forskning och ingenjörskonst, tillsammans med IBM.

Läs också: Självkörande fartyg gör ett nytt försök att korsa Atlanten
AI-fartyg ger sig inte – nytt försök att korsa Atlanten