När Microsoft nu upphör med stödet för Internet Explorer har det medfört panik hos många företag och myndigheter i Japan, som varit beroende av den här webbläsaren och som väntat in i det sista med att ställa om. Det skriver japanska affärstidningen Nikkei.

Sedan april har den Tokyo-baserade mjukvaruutvecklaren Computer Engineering & Consulting, CEC, översköljts av frågor om hjälp. Det är kunder inom myndighetssfären, finansiella institutioner, tillverknings- och logistikföretaget som driver webbplatser som bara är kompatibla med Internet Explorer, skriver Nikkei.

– De har känt till utfasningen under en lång tid men de måste ha skjutit upp arbetet med att vidta åtgärder, säger en talesperson för CEC, som också uppger att kaoset sannolikt kommer att bestå i ”några månader”.

En undersökning som gjorts visar att ett stort antal organisationer i Japan har förlitat sig på Internet Explorer och 49 procent uppgav att de använder den här webbläsaren i arbetet.

Explorer används bland annat för närvaro-, order- och kostnadshantering i många organisationer.

Över 20 procent av deltagarna i undersökningen visste inte hur de skulle gå över till andra webbläsare efter Explorers sorti. I synnerhet är det statliga myndigheter som varit långsamma att ställa om.

Internet Explorer lanserades 1995 och blev sedermera global standard efter att ha besegrat Netscape i webbläsarstriden. Så sent som 2009 hade Explorer en marknadsandel på 65 procent, men sedan började marknadsandelen minska i snabb takt.

Läs också: Reste gravsten för Internet Explorer – hyllas på nätet