It-tunga modejätten H&M och Googles molndivision Google Cloud har ingått ett samarbetsavtal, meddelar de båda företagen i ett pressmeddelande.

Affären innebär att H&M kommer att ”utnyttja Google Clouds omfattande dataanalyskapacitet och säkra, hållbara globala infrastruktur för att ytterligare förbättra sin kundupplevelse och sin försörjningskedja”.

Det innefattar bland annat en ny grundläggande dataplattform och lösningar för AI och maskininlärning.

– H&M Group har en lång historia av innovation inom alla våra varumärken och vill alltid bygga meningsfulla relationer med våra kunder. Vi accelererar nu digitaliseringen ytterligare eftersom vi tror på hållbar tillväxt som drivs av avancerad analys och teknik. Därför är jag glad att kunna meddela att vi har hittat en leverantör som matchar våra behov, säger Alan Boehme, cto på H&M Group, i en kommentar.

– Vi är glada att tillkännage detta partnerskap och ser fram emot att samarbeta med H&M Group för att skapa nya och spännande kundupplevelser, oavsett om det är i butik eller online, säger Eva Fors, som är chef för Google Cloud i Norden.

Värdet på kontraktet har inte offentliggjorts, men enligt uppgift till CS handlar det om stora summor.