Detta enligt en undersökning som analysföretaget Gartner gjort bland 1120 deltagare i organisationer i Nordamerika, Västeuropa och Asien. Deltagarna var chefer med insyn i storskaliga inköpsprocesser.
– Känslan av ånger är som störst för teknikköpare som inte börjat implementera, vilket tyder på en stor frustration över själva köpupplevelsen, kommenterar Hank Barnes, analytiker på Gartner undersökningen.
– Tidigare var det ganska enkelt för produktledare att förutse vilka som var köpare, men så är det inte längre. Köpteamets dynamik har förändrats och kunder kan tycka att köpen är en riktig utmaning.
Att ångra sina köp av företagsteknik kan i sig vara förknippat med stora nackdelar, fortsätter Barnes. För de organisationer som uppger att de känner stor ånger tog det i genomsnitt sju till tio månader längre tid att slutföra köpen.
– Långsamma köpbeslut kan leda till frustrerade team, slöseri med tid och resurser, och till och med potentiellt långsammare tillväxt för företaget.
Enligt undersökningen är 67 procent av de personer som är involverade i inköpsbesluten när det gäller teknik inte verksamma inom it. För it-leverantörerna gäller det att identifiera och förstå de här nya typerna av företagskunder för att affärerna ska bli mer framgångsrika.