Återvinningsföretaget Remondis har höga ambitioner kring sin kundservice. Bland bolagets kunder finns fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och byggindustrin samt kommuner och andra offentliga aktörer.

Nu har man valt att investera i en ny integrationsplattform. Uppdraget gick till konsultbolaget Redpill Linpro, som har utvecklat en plattform byggd på olika molnbaserade tjänster i AWS och med den open source-baserade motorn för api och integration, Apache Camel. Plattformen har precis driftsatts, och Remondis ska nu kunna se effekter i form av förenklad administration för kunderna och effektivare interna processer.

– För att göra det enkelt för de många olika kunderna att hantera sina tjänster hade vi behov av att integrera både verksamhetssystem och kundvårdssystem i en portal tillsammans ett identity management-system för ökad säkerhet, säger Anders Ljungh, it-arkitekt på Remondis om initiativet.

– Samtidigt behövde vi bygga en integrationsplattform som motsvarade våra behov och som möjliggjorde för oss som bolag att arbeta på ett modernt sätt med digitaliseringen. Mot bakgrund av mycket goda tidigare erfarenheter valde vi Redpill Linpro som partner i detta projekt.

För Henrik Gavelli, vd och koncernchef för Redpill Linpro, är det här en typ av kund man vill jobba med.

– Vår målsättning är att bygga det digitala samhället och samarbetet med hållbarhetsaktören Remondis är ett mycket bra exempel på det. Genom att tänka kreativt och använda all den inbyggda utveckling som finns i open source-programvara kan många kunder dra maximal nytta av digitaliseringens möjligheter på ett kostnadseffektivt sätt, säger han.