Amazon Care lanserades 2019 som en tjänst för Amazons anställda i Seattle men den expanderade sedan till att bli landsomfattande och började även säljas externt. Care låter anställda och deras familjer antingen text- eller videochatta med vårdgivare, oftast med bara 60 sekunders väntetid, och i en del fall skickar de även hem vårdepersonal till de anställda.

I slutet av året stängs dock den här tjänsten ned, rapporterar Washington Post. 

Beslutet kommer ungefär samtidigt som Amazon meddelat en rad andra satsningar på hälso- och sjukvårdsområdet. De planerar bland annat att köpa upp vårdbolaget One Medical och uppges även vilja förvärva Signify Health, som utvecklar teknik för vård i hemmet.

Amazons chef över vårdsektorn Neil Lindsay skriver i ett mejl till personalen som Washington Post tagit del av att ”även om våra registrerade medlemmar älskat många aspekter av Amazon Care är det inte ett tillräckligt komplett erbjudande för de stora företagskunder som vi riktat in oss på, och det kommer inte att fungera långsiktigt”.