1.En av anledningarna till att jag valde Bredbandsbolaget som leverantör och inte Bostream var att Bostreams support inte alls svarade upp till de förväntningarna. Sedan Bredbandsbolaget tagit över Bostream har supporten för Bredbandsbolaget blivit riktigt usel.Har detta något samband och vad gör ni för att lösa detta problem?
Ola Nilsson

Svar: Vår Support klarade tyvärr inte den kraftiga kundtillströmningen i kombination med integreringen av Bostreams kunder under andra halvåret förra året. För att förbättra vår tidvis dåliga service, har vi ökat antalet tjänster på Kundtjänst och Support med drygt 40 personer och nu har vi en mycket väl fungerande service.

2.Jag undrar vilken teknik BBB kommer att använda sig av nu när video-on-demand ska lanseras. Kommer ni att använda er av Net Insights Nimbra-teknologi? Om inte, varför och vilken teknik kommer ni att använda er av? Om man har BBB VDSL 12/9 med väldigt stabila och höga värden och låg ping, kan Ni inte erbjuda Bredbands-Tv och andra tjänster till dem av oss som använder det också?
Espen

Svar: Vi levererar Video on demand över vårt IP nät från Cisco. Videotrafiken kommer ha en märkning som gör att den prioriteras i vårt nät. Vi ser idag inga behov av att användas oss av någon ny näthårdvara. Gällande TV/VOD till DSL-kunder så kör vi nu en större pilot och vi räknar med att erbjuda våra DSL kunder TV och VOD under tredje kvartalet i år.

3.När kommer kombinerat ADSL-modem och trådlös router?

Svar: Det görs en del tester med denna typ av modem, men jag vågar inte gissa när de kommer ut i marknaden.

4.Går det att streama BBB digital-TV trådlöst vidare i hemmet?

Svar: Än så länge så håller trådlös streamad video ingen bra kvalitet, men det kommer säkert utvecklas efterhand.

5.Kommer BBB att hjälpa till med uppsägning av Boxer-abonnemang vid beställning av BBB digital-TV?

Svar: Vi gör det inte idag, men det är kanske en bra idé.

6.När får vi se en utökning av digitala tjänster inom IP-telefoni?

Svar: Den viktigaste begränsningen till att börja erbjuda nya digitala tjänster inom IP telefonin är att dagens fasta telefoner inte klarar av IP tjänsterna. När IP telefoner och kanske även video telefoner börjar falla i pris, så kommer vi få se många nya tjänster, det är som vanligt en fråga om hönan och ägget.

7.Hur kan Bredbandsbolaget gå ut med och sälja en lina med upp till 24 Mbit, och fortsätta att ta betalt för tjänsten, trots att man vet om följande:
Till stationen har det uppmäts 15 Mbit, enligt teknikern kan inte bredbandsbolaget leverera snabbare till stationen, man har inget svar på varför. Således klarar bolaget inte upp till det som utlovats i annons samt vid försäljning. Bolaget skulle kanske ta och titta lite i Distansavtalslagen vad den säger.
Kent Prytz Kriminalinspektör/IT-brottspecialist

Svar: Det måste handla om ett missförstånd. Vi levererar 1 Gbit/s till telestationen. Om du har problem med den kapacitet vi levererar hem till dig så måste du kontakta vår Support, problemet går med allra största säkerhet att lösa.

8.När ska BBB sänka priset på abonnemangsavgiften för telefoni? t ex Comhem har redan lägre priser

Svar: Comhems prislista är inte helt jämförbar med Bredbandsbolagets. Bland annat tar Comhem betalt om man vill behålla sitt gamla telefonnummer med 350 kronor och en frakt avgift på 97 kronor för telefoni boxen, båda dessa avgifter bjuder vi på. Bredbandsbolaget har också valt att bjuda på telefoni boxen utan att kunden blir bunden av någon abonnemangsperiod, Comhem bjuder på boxen förutsatt att man binder sig för minst ett år.

9.Ni erbjuder 100Mbit för era privata lan-kunder med en trafikgräns på 300Gbit/månad, sedan efter det måste man punga ut 200kr per extra 100Gbit man använder. Känns det inte lite förlegat med trafikkvot nu när vi är inne i 2005? Någon tanke på att eventuellt ta bort denna trafikgräns inom överskådlig framtid?
Daniel

Svar: Vår uppfattning är att 300 Gb/månad är en mycket hög kapacitets gräns. Vi har idag inga funderingar på att ta bort den.

10.Jag undrar hur framtiden ser ut för IP-tv i fibernätet? Under utprovning i Norrköping körde ni med 100mbit för att "tv-hushållen"
fortfarande skulle ha en dräglig uppkoppling kvar för andra i familjen som sitter vid datorn.
Nu när det rullas ut i full skala så är det fortfarande 10 Mbit som gäller trots att tv-kanalen man tittar på tar 5-6 Mbit. Alltså har man bara 4-5 Mbit bredband om man är tv-kund.
Varför inte göra som flera välinitierade källor sa, att ni höll på att uppgradera nätet så att alla skulle ha 100 Mbit när tv infördes i hela landet?
Daniel

Svar: Inom några månader (vet ännu inte hur många) räknar vi med att alla som abonnerar på vår TV tjänst samtidigt skall ha tillgång till 10 Mbit/s. Det vill säga, TV tjänsten skall inte "stjäla" kapacitet från Internet tjänsten.

11.Vad finns det för olika lösningar för en bostadsrättsförening, med cirka 40 lägenheter? Vi har idag ingen möjlighet till annat än adsl-bredband. Hur många svenska kanaler finns det? Hur många kanaler finns det totalt?
Henrik E. Gustafsson

Svar: Jag tolkar din fråga som att den endast gäller vår TV tjänst. Vi har idag 37 kanaler, här ingår bland annat TV1, TV2, TV3, TV4, Kanal 5, Z-TV och fem olika varianter på TV 1000. Under tredje kvartalet i år räknar vi med att kunna erbjuda våra DSL kunder både TV och Video On Demand.

12.Jag är en "gammal Bostream-kund" och har idag VDSL (Scream) med 16MBit/s nedladdning och 14MBit/s uppladdning. Nu skall jag bli "uppgraderad" till er "nyare plattform med bättre prestanda" så att jag får 8 Mbit/s nedladdning och 1 Mbit/s uppladdning.
Hur kan ni förvänta er att jag skall betala 398:-/månad när ni halverat min nedladdningshastighet och minskat min uppladdningshastighet till 1/14 ???
Robert

Svar: VDSL Scream var en tjänst som marknadsfördes hårt av Bostream, men det var mycket få abonnenter som verkligen erhöll tjänsten. Anledningarna till detta är många, men bland annat så har kvalitets problemen varit mycket stora, vi har därför valt att efterhand lägga ner tjänsten. Vi kommer göra vårt bästa för att VDSL Scream kunderna skall kunna välja mellan Bredbandsbolagets VDSL tjänst, 13/9 och Bredbandsbolagets ADSL tjänst, 24/1.

13.Jag sitter och funderar på när ni kommer att göra nätet tillgängligt även på mindre orter exempelvis Bengtsfors tätort. En ort med 5000+ invånare. Har sett att ni börjat bygga ut på mindre orter nu men när kommer turen till oss? Ni är efterlängtade!
Peter

Svar: Jag kan tyvärr inte svara på när vi kommer till Bengtsfors, beroende på att jag inte hunnit kontrollera vår utrullnings plan. Avgörande för när vi kopplar in en ny ort är avståndet till närmsta ort där vi har fiber.

14.Jag skulle vilja veta varför det inte finns olika paket i er bredbands-TV? Titta på Telia och deras priser men även att ge möjligheten att välja kanaler helt själv.
Fredrik

Svar: Det kommer fler paket. Jag tror att det dröjer innan man kan välja kanaler helt själv, bl a därför att de som äger kanalerna inte vill erbjuda kanalerna på det sättet, därmed blir varje kanal mycket dyrare än om man köper dem i paket.

15.Varför satsar inte Bredbandsbolaget mer på vdsl? Jag vet att det finns många som vill ha mer symmetriskt förhållande mellan upp- och nerhastigheterna.
Huti

Svar: Idag är efterfrågan på asymmetrisk ner och upp laddning mycket större än för symmetrisk, bland annat därför att man kan få 24 Mbit/s med ADSL. Kanske ändras denna efterfrågan efterhand som det kommer fler tjänster och efterhand som man kommer kunna erbjuda högre hastighet med VDSL.

16.Jag har hört ett rykte om att alla Bostreams VDSL-kunder kommer att nergraderas till 8/1 ADSL (eller liknande). Är det sant, när kommer det i så fall att ske, och varför har vi inte informerats?
Tommy Karlsson

Svar: Se fråga 12. Erbjudandet är ADSL 24/1 eller, där så är möjligt, VDSL 13/9.

17.Detta är ingen fråga, utan en begäran. Starta er newsserver igen, dålig stil att ta bort den. Borde vara en självklarhet att en isp tillhandahåller denna service.
Björn Englund

Svar: Vi har gjort en undersökning bland våra kunder och intresset för en News tjänst har varit mycket lågt. Detta kombinerat med de problem som varit med News gällande illegalt material har gjort att vi valt att stänga tjänsten.

18.Är sedan länge kund om Bonet->Bostream->BBB. För nåt år sedan beställde jag VDSL hos Bostream som jag nu har och är väldigt nöjd med. Nu har jag hört att ni kommer att plocka bort all den utrustningen som kommer från bostream som gäller VDSL och kommer att erbjuda mig ADSL och Inte eran VDSL? Hur kommer detta sig? Kommer jag få tillbaka mina pengar jag betalat när jag var kund hos Bostream som jag betala för att få VDSL om jag inte kommer att bli erbjuden VDSL igen?
Peter

Svar: Se fråga 12 och 16.

19.Om man har båda tjänsterna bredband (LAN) och telefoni. Varför får man då separata räkningar? Det vore enklare om man bara fick en räkning.Kommer ni att börja med e-fakturor?
Marcus Holmgren

Svar: Vi har idag administrativt ingen möjlighet att lägga båda tjänsterna på samma faktura, men jag håller med om att vi borde se till att det blir en gemensam räkning.

20.Har ni några planer på att sänka månadsavgiften för kunder för att kunna möta marknaden på ett mer positivt sätt och dels kunna locka till er flera kunder?
Erik Holmquist

Svar: Vi kommer följa med utvecklingen på marknaden och se till att vi alltid har konkurrens kraftiga priser.

21.Som kund till er med fiber 10 Mbit undrar jag varför er "äkta bredbandslösning" nu är sämre än de DSL lösningar ni erbjuder där man kan beställa fast-ip? Bortförklaringen att det inte är tekniskt möjligt på annat sätt köper jag inte alls.
Cristian

Svar: Vi tittar just nu på möjligheterna att erbjuda fast IP även till våra LAN kunder, men jag kan inte svara på när det blir genomfört.

22.En fråga som jag har grubblat på är när Bredbandsbolaget lanserar en egen musiktjänst liknande Itunes Music store, eller samarbetar med någon större site. Bredbandbolaget brukar hålla rätt pris för sina tjänster och har schyssta värderingar angående privatkopiering. Därför vore det mycket intressant med en musiksajt med rätt kurs på låtarna. Inte 10 kr låt utan kanske 5 kr låt, då snackar vi marknad.
Per Olofsson

Svar: Jag delar helt din uppfattning, med ett pris på 5 kronor så skulle intresset bli enormt stort. Jag lovar att vi kommer vara tidigt ute när det går att erbjuda musik till detta pris.

23.Två frågor: När kommer Bredbandsbolaget att börsnoteras? Hur ser utbyggnaden av adsl-nätet ut för tillfället uppe i Norrland?

Svar: Eventuell börsnotering kan jag inte kommentera.
Vi finns i stora delar av Norrland och vår utbyggnad fortsätter, men jag kan inte ge någon detaljplan över hur vi skall bygga vidare.

22.När man ringer BBB support så får man 9 gånger av 10 höra en röst som säger att de ej kan ta samtalet och att man skall försöka senare.
De gångerna jag faktiskt har kommit fram så har jag påpekat detta och då har de ENBART sagt att "vi har ingen kö och att man skall komma fram". Det är anmärkningsvärt att INGEN har varit villig att ens titta på detta. Sen undrar jag hur det kommer sig att Bredbandsbolaget har urusel koll. Jag har idag VDSL 13 megabit via Bostream och fick för några veckor sedan hem ett erbjudande att "Sveriges snabbaste bredband".. VDSL nu endast några få platser.. det var något i stil med 10/10 VDSL.
Ganska underligt när jag har 13/13 av dem. Känns verkligen som ni har kundkoll på BBB.
Mikael Creson

Svar: Jag håller med om att det låter konstigt att du har svårt att komma fram till Support, samtidigt som vi inte har någon kö. I exempelvis förra veckan så svarade vi på 90 % av alla samtalen efter en signal. Självklart skall vi undersöka om vi har något fel i växeln.
Brevet du fick angående VDSL har uppenbarligen skickats av misstag. Självklart skall vi enbart skicka brev med erbjudanden till hushåll som inte redan har tjänsten, men det kan givetvis av misstag gå brev även till enstaka befintliga kunder.

25.Det har varit mycket störningar från årsskiftet i Göteborg, vad beror det på? När kommer det att vara åtgärdat? Mitt ADSL dör ofta under natten så att jag tappar alla mina connections, vad beror detta på?
Simon, Bergsjön, Göteborg.

Svar: Vi har ingen uppfattning om att Göteborg skall ha varit drabbat av driftstörningar i någon större utsträckning. Det måste gälla din ADSL uppkoppling eller möjligtvis vår uppkoppling till hela din telestation. Du måste ringa vår Support för att få klarhet i problemet.

26.Här i Kristianstad bygger det kommunala bolaget Kristianstadsbyggen AB (ABK) ett neutralt nät. Det drivs för tillfället av Open-IP. Jag har pratat med folk på Bredbandsbolaget om att ni går inte in i sådana nät för att ni vill ge "garantier" för att detskall fungera. Men om man läser Computer Sweden den 25:e april 2005 så står det om ett stadsnät i Stockholm där BÅDE Canal Digital och Viasat erbjuder TV via bredbansnätet. TV via bredband är förmodligen det mest krävande som finns.
Kan ni inte göra ett försök i Kristianstad, ni har ju fiber dragna dit i ert nät. Kan ni inte i Kristianstad i ABK's nät gå in och erbjuda era bredbanstjänster i ABK's nät?? Detta är ett nät med mer än 2000 kunder och mer blir det snart.
Daniel Gustafsson

Svar: Vi vill inte erbjuda våra tjänster över när som andra opererar. Vår uppfattning är att vi vill ha kontroll över nätet, så att vi själva kan bevaka och garantera kvalitén.

27.Jag har en fråga som jag grunnat länge på nu. Varför kan jag inte som totalkund hos BBB få en bättre rabatt? Som det är nu så skulle jag inte tjäna fruktansvärt mycket på att ha både telefoni, tv och internet hos BBB.
Tycker jag borde kunna få ett mycket bättre pris om jag samlar allt hos BBB. Sedan undrar jag varför det bara går att abonnera på en abonnemangsform på tv utbudet? Jag är inte alls intresserad av TV1000 tex utan bara dom vanliga kanalerna. Ni borde ha fler abonnemangsformer med bättre valfrihet ist för att som nu ha bara ett val.
Jonas
Svar: Vi har så här långt sålt varje tjänst för sig och inte i ett paket. TV är en helt ny tjänst för oss och det finns kanske anledning att se över hur vi skall prissätta TV för de som redan har Bredbandsbolagets Internet uppkoppling.
Vi räknar med att under året lansera fler TV paket, jag tror att det är många som precis som du, vill ha möjlighet att abonnera på ett billigare utbud utan filmkanaler.

Per Danielson
Lottis Bergson