Europakommissionen granskar sedan en tid hur Amazon använder sig av affärsdata från de säljare som använder deras e-handelsplattform och en eventuell partiskhet när det gäller att ge säljare tillgång till som "buy box" och sitt Prime-program

Bland annat anklagas e-handelsjätten för att utnyttja säljarnas data för att själv kunna konkurrera med dem.

Nu har Amazon kommit med ett förlikningsförslag där det ingår ett åtagande att sluta använda uppgifter om oberoende säljare på sin marknadsplats för sin konkurrerande detaljhandelsverksamhet, och ”att tillämpa likabehandling av alla säljare när de rangordnar sina erbjudanden för att välja vinnare” för en ”buy box” där Amazon lyfter fram säljare av en viss produkt, rapporterar Independent.

Förslaget har mötts av kritik från ett antal konsumentorganisationer som menar att åtgärderna har kryphål. EU:s kommissionär för konkurrensfrågor, Margrethe Vestager visade dock en försiktig optimism vid ett tal i USA i dagarna.

– De åtaganden som Amazon erbjuder verkar relevanta för att åtgärda skadan och har potential att förändra Amazons affärsmodell som marknadsplats och återförsäljare, säger hon.

– Men vi är inte framme ännu.