Under de senaste åren har Kungsängen dubblerat antalet fysiska sängbutiker och samtidigt byggt ut sin webbhandel, och titulerar sig numera Sveriges största sängkedja. Nu har man påbörjat nästa del för att göra det bekvämare för kunderna att handla säng och sängtillbehör, oavsett om man börjar på nätet eller ute i butik. Det har man gjort med hjälp av konsultbolaget Remit och mjukvara från SAP.

– Vi ställde oss frågan varför en varukorg inte kan röra sig mellan det fysiska och digitala. Det är många som pratar om omnikanal men oftast så fastnar man i bara en kanal. Det nya med vår modell är att kunderna kommer att kunna börja handla i någon av våra sängbutiker och sedan slutföra köpet online, säger Ola Benemark, e-handelschef på Kungsängen.

Redan 2018 började sängkedjan rusta upp it-systemen och bygga om alla butiker, och nu har man alltså jobbat med att få ihop e-handeln med de fysiska butikerna.

Till det används SAP Emarsys för att anpassa marknadsföringen och skapa kunderbjudande. Systemet ska också hjälpa till att hitta den bästa strategin och att automatisera arbetet med hjälp av AI och maskininlärning.

– För vår del handlar det om att engagera kunden på ett tidigt stadium, vara tillgänglig för kunden och skapa små barriärer under köpresan. På så sätt kan vi skapa en personifierad och unik upplevelse där man som kund kan välja var och när man vill slutföra sitt köp, säger Ola Benemark.

För Kungsängen har det varit lättare än för många andra att utveckla sin affärsmodell eftersom man äger alla egna butiker och själv kontrollerar varumärken, e-handeln, lastbilarna och tillverkningen av produkter.

– Skillnaden mot tidigare är att även mindre företag nu kan kosta på sig att investera i världsledande teknik. Tekniken har blivit tillgängligare, betydligt enklare att implementera och använda för medarbetare utan att man behöver flera års erfarenhet, konstaterar Ola Benemark.

Mikael Kristiseter, är säljchef för Customer Experience på SAP, och han lyfter framför allt kännedomen om kunderna som en viktig del.

– De flesta leverantörer pressas i dag av den stigande inflationen och konkurrenter som anpassar sina priser. Bra information om kunden är därför det nya guldet. Det gäller att hitta värde i den kunddata man har, berika den och skapa ännu mer aktiva kunder i alla kanaler, säger han.