Under en konferens med mäklarföretaget Goldman Sachs uppger Terry Semel, styrelseordförande och vd för Yahoo, att annonsförsäljningen har sjunkit under de senaste tre, fyra veckorna. Men företaget tror ändå på en tillväxt.

– Vi ser en långsammare utveckling inom två av de största sektorerna, bilar och finansiella tjänster. Det sker en ökning, men den går inte så snabbt som vi skulle hoppas, säger Terry Semel till IDG News.

Yahoos aktie sjönk med 11,2 procent, eller 3,25 dollar till 25,75 dollar, efter beskedet. Även andra internetaktier drabbades, där Google sjönk 2,6 procent till 403,81 dollar och Ebay sjönk 3,3 procent till 25,95 dollar.

Tidigare har Yahoo förutspått att intäkterna för innevarande kvartal, bortsett från kommissioner skulle uppgå till mellan 1,12 miljarder dollar och 1,23 miljarder dollar. Yahoo sänkte sin prognos för tredje kvartalet till 1,12 miljarder dollar.

En minskning av annonsförsäljningen på webben kan skada utvecklingen av nya webbsajter, eftersom mycket innehåll som läggs ut är beroende av annonser för att bli lönsamt.

Yahoo säger sig inte kunna säga om nedgången är ett led i en allmän försvagning i annonsförsäljningen eller om problemen är begränsade till bil- och finanssektorerna.

– Det är för tidigt att säga om det handlar om en större trend, säger Susan Decker, ekonomichef på Yahoo.