Data Ductus vann LKAB:s upphandling av it-support. Konsultbolaget får därmed förnyat och utökat förtroende att hantera gruvbolagets servicedesk. Det nya avtalet gäller i tre år med möjlighet till förlängning i ett plus ett år.

– Vi valde att ge Data Ductus förnyat förtroende eftersom de genom vårt mångåriga samarbete visat god förståelse för vår komplexa verksamhet och att de har drivit uppdraget på ett bra sätt, säger Rory Wikman, chef för Corporate IT på LKAB.

Det nya avtalet trädde i kraft den 1 november och innebär dessutom en utökad bemanning av servicedesken, vilket även kommer innebära rekrytering.

– Vi har redan inför det nya avtalets startdatum förstärkt vårt team lokalt i Kiruna och kommer troligen att rekrytera fler. LKAB är ett företag med höga ambitioner. Det ska bli både roligt och utmanande att fortsätta utveckla vår leverans av servicedesk hos dem och på så vis bidra till deras fortsatta framgång, säger Urban Lundmark, kundansvarig hos Data Ductus.