Cellnex Telecom etablerade sig på allvar i Sverige 2020, när man köpte HI3G Access torn- och takdelar. Idag har man verksamhet i tolv länder och jobbar som colocationpartner till samtliga stora svenska mobiloperatörer.
Nu har man tecknat ett avtal med Bauhaus som inleder med att koppla upp två svenska butiker, i Sundsvall och Löddeköpinge. Inomhustäckning är viktigt för Bauhaus eftersom man anser att det ger fördelar jämfört med befintlig mobiltäckning och wifi-nät. Som exempel nämner man hur det annars kan påverka vissa betalningslösningar eller medlemmar i kedjans kundklubb som försökt komma åt medlemssidorna från mobilen.
– Trenden har länge varit tydlig att det inom detaljhandeln innebär stora konkurrensfördelar att kunna erbjuda riktigt bra täckning. Att vi nu kommer kunna säkerställa ett kvalitativt inomhusnät med stabil uppkoppling i våra varuhus gör att vi får en modern och attraktiv kundupplevelse. De som besöker våra varuhus behöver helt enkelt inte tänka på mobiltäckningen. Det är oerhört positivt, säger Peter Adlertz, operativ chef IT på Bauhaus.
Bauhaus har 270 varuhus i 19 länder, och affären med Cellnex innebär ett helhetsåtagande med tjänsteleverans, installation och drift.
– Bauhaus vill ligga i framkant kring innovation och kundupplevelse och det är glädjande att vi nu får möjlighet att börja utrusta deras varuhus med robusta och framtidssäkra inomhusnät. Vi är stolta att kunna inleda det här samarbetet och ser fram emot att utveckla det tillsammans med Bauhaus, säger Staffan Lindbäck, Sverigechef på Cellnex.