Infor Infor har numera fullt fokus på molnet. Även om huvudkontoret finns i New York gör bolagets svenska arv att en stor del av utvecklingen sker i Sverige. Totalt har bolaget runt 500 anställda i Sverige, på kontoren i Kista och Linköping samt på ett mindre kontor i Malmö.

Att bevara och fortsätta satsa på den svenska verksamheten är en självklarhet enligt Infors teknikchef Soma Somasundaram.

– Vi är ett produktbolag. Om du köper ett bolag så köper du det för kompetensen, och då är det viktigt att behålla det du köper, säger han.

Soma Somasundaram är inte bara Infors cto, han är också den som anställdes allra först på det bolag som idag har 17 000 anställda.

Resan började med att han startade Agilisys, ett mjukvarubolag med fokus på kunder inom Food & Beverage, ett område som är viktigt för Infor än idag. Det nuvarande namnet Infor tog man från ett bolag med samma namn som köptes i Tyskland 2004. Det stora svenska avtrycket skulle komma senare, 2011, när Infor köpte Lawson, som 2005 slukade svenska Intentia, vars produkt M3 fortfarande spelar en stor roll.

Att han nu är på plats i Sverige beror på att han deltar i bolagets stora konferens med fokus på produktutveckling.

– Det här är det första R&D Summit vi har på plats sedan covid, så vi är många som sett fram emot det, säger han.

Industrispecifika molnprodukter har varit Infors fokus de senaste åren, och det kommer man fortsätta med. De sex specialområden man riktar in sig extra tydligt på kallar man för Food & Beverage, Fashion, Distribution, Discrete manufacturing, Repetitive manufacturing och Equipment rental & maintenance.

– Vår nästa fas av innovation handlar om att bli datadrivna. Det är det vi ska fokusera på nu, och datadriven innovation är temat för årets Summit, säger Soma Somasundaram och lyfter att man även tittar på hur man kan använda AI och RPA ännu mer.

På vilket sätt kan ni bli mer datadrivna?

– Vi har all industridata, så nu gäller det att se hur vi kan använda den för att se hur vi kan förbättra våra processer. Kunderna vill använda datan för att göra sin verksamhet bättre, så om vi kan hjälpa dem med inbäddad intelligens i produkten så kan de bli bättre på att analysera data och få bättre prisrekommendationer.

Infors övergripande fokus det senaste decenniet har varit molnet, och här tycker Soma Somasundaram att man skiljer sig väsentligt från sina konkurrenter, bland vilka han nämner SAP som den främsta, men även Microsoft och Oracle.

– Sedan 2012 har vi byggt produkter för molnet. Vi ser att konkurrenterna tittar på olika moln, medan vi har satsat helt på AWS, säger han och utvecklar varför.

– Varför inte satsa på ett bolag som lägger väldigt många miljarder dollar per år på forskning och utveckling? Vi tycker det är en bättre väg att vara dedikerad till en partner, och i och med att vi är en stor kund till dem så får vi också deras uppmärksamhet.

Och hittills säger han att han inte har hittat någon anledning för Infor att ångra det valet.

– Vi kan få en del påpekanden från kunder som ser på Amazon som en konkurrent, men annars gör jag inte det. Det kan väcka en oro hos kunderna, men oftast förstår de när vi förklarar.

Affärssystem brukar vara en av de sista delarna som företag flyttar till molnet. Av Infors cirka 60 000 kunder globalt så har ungefär 14 000 tagit klivet till molnet. Det är 24 procent. Soma Somasundaram gissar att siffran för Norden borde vara något högre.

– Det är en marknad där man brukar vara snabba med det nya, säger han och konstaterar att ökningen varit bra under det senaste året.

– För helåret 2021 har SaaS-intäkterna i Sverige vuxit med drygt 41 procent.