Den totala pc-försäljningen i USA rasade med 12 procent under tredje kvartalet i år jämfört med motsvarande period förra året. Det innebär att det totalt såldes 17,8 miljoner enheter under perioden. Detta enligt en ny rapport från analysföretaget Canalys.

Särskilt tufft är det för bärbara enheter som gick ned med 14 procent, medan stationära ökade med blygsamma en procent.

Vad som är anmärkningsvärt i den här rapporten är att det numera inte bara är på konsumentmarknaden och utbildningssektorn som försäljningen går ner - utan även bland företagen.

– Den amerikanska pc-marknaden är inne i en längre period av minskningar, då både konsument- och utbildningsmarknaden kämpar med inflation och mättnad. Nu har även det tidigare motståndskraftiga företagssegmentet blivit svagare och har sin första nedgång under 2022 det här kvartalet, säger Brian Lynch analytiker på Canalys i en kommentar.

Inflationen, de stigande räntorna och kostnadsbesparingar pressar it-chefernas budgetar, enligt rapporten.