Affären gäller kommunikationstjänster och datanät i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Det kommer att levereras som en tjänst. Avtalet är tecknat på fem år för datanätsdelen, och tre år för kommunikationstjänsterna. Det ingår även löpande förvaltning och utveckling.
Kommunikationstjänsterna innefattar mobiltelefoni för hela verksamheten och möjligheten att leverera en molnbaserad växellösning. Det är Telia Cygate som kommer att ansvara för leverans, drift och utveckling av både centrala och lokala datanät.
För NCC är investeringen viktig eftersom man idag arbetar med flera olika digitala satsningar, som till exempel att skapa digitala modeller av hela byggprojekt, använda AI-teknik för digitala skyddsbarriärer på byggarbetsplatser eller drönare och robothundar som samlar in data och inspekterar svårtillgängliga utrymmen.
– På NCC ska vi alltid kunna ha omedelbar och snabb tillgång till våra system och vår data. Med Telia kommer till exempel beställning och leverans av nätverk till våra byggarbetsplatser att bli enklare och mer förutsägbar än idag, Samtliga nordiska teleoperatörer har varit med i upphandlingen, men ingen kunde matcha Telias kombination av pris och prestanda, säger Kari Kulotie, cio på NCC.
– Ny teknik skapar enormt spännande möjligheter för byggbranschen och här känns det verkligen som NCC visar framfötterna. De utvecklar målmedvetet nya digitala lösningar för att lösa riktiga utmaningar i vardagen. Jag är stolt och ödmjuk över det förtroende vi nu fått av NCC för att förvalta och utveckla en så viktig del av deras digitala infrastruktur och bidra till en bättre uppkopplad verksamhet, säger Tobias Larsson, chef för Telias företagsaffär.