Mölndalsbaserade Armatec jobbar med att hantera tekniska utmaningar inom vatten, värme, kyla och process och ägs av Ernströmgruppen. Bolaget har även verksamhet i Norge, Danmark och Finland.
Med målet att fixa effektiva processer för alla orter i verksamheten har man tagit in en ny it-partner, och valet föll på Advania. I leveransen ingår bland annat arbetsplatstjänst, applikationsdrift samt servicedesk och användarsupport, samt inte minst en flytt till mer renodlade molntjänster.
– Det som betytt mest för oss var också där Advania stack ut bland alla leverantörer, hur man hanterar användarsupporten. Sitter jag på en arbetsplats i Danmark och har problem med datorn vill jag ha samma snabba och proffsiga bemötande som om jag sitter på huvudkontoret i Mölndal eller är ute hos kund i Finland. Och där har Advania bästa lösningen: support på alla nordiska språk och etableringar i alla nordiska länder, säger Mats Isaksson, it-chef på Armatec Group i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Vi vill ha en gemensam partner över hela Norden som känner till hela vår miljö. Det gör också att vi blir en större kund hos den partnern och inte en mindre kund hos fem olika leverantörer. Ett annat mål vi har är att bli en riktigt bra beställare. Jag gillar Advanias proaktiva sätt och den rimliga inställningen till vad olika lösningar tillför i värde för vår verksamhet.
En annan ambition är att bli mer molnbaserad. Även här har Mats Isaksson förtroende för sin nya it-partner.
– Vi ska säkert flytta dela av verksamheten till någon form av moln snart. Men vi ska göra det på ett smart och genomtänkt sätt. Advania har presenterat olika förslag på ett rimligt och trovärdigt sätt, så jag ser bara möjligheter att utöka samarbetet ytterligare, säger han.
Tomas Wanselius, vd på Advania, kommenterar också affären, som han ser som ett kvitto på vikten av att ha en nordisk verksamhet.
– Armatec ser den stora potentialen det innebär att hitta lösningar som bygger broar mellan länderna, och det ska bli roligt att samarbeta med dem i hela Norden. För användarna blir det stora förbättringar när de kan få support var som helst de befinner sig, och för oss som leverantör är det smart att vi skapar gemensamma system för kundens hela nordiska verksamhet, säger han.