Nordic Choice Hotels har mer än 200 hotell i Norden och Baltikum. Nu tar man hjälp av öppen källkods-specialisten Redpill Linpro, som ska genomföra ett integrationsarbete när hotellkedjan byter hotellsystem. Den uttalade målsättningen är att skapa bättre gästupplevelse på samtliga 209 hotell.
– På Nordic Choice är vi mycket fokuserade på att ge våra gäster bästa möjliga service, i detta arbete är det digitala bemötandet en central del. Redpill Linpros arbete med att skapa kopplingar till alla våra interna system och externa partners spelar en avgörande roll för att vi ska kunna leva upp till våra höga serviceåtaganden. Arbetet är även viktigt för att vi ska kunna erbjuda ännu bättre kundservice och ett bredare kunderbjudande i framtiden, säger Linda Arvidsson Dahlman, som är chef för arkitektur och information på Nordic Choice Hotels i ett pressmeddelande.
Målsättningen är att alla integrationer ska vara färdiga att rullas ut under våren 2023. Det inkluderar integrationer mellan hotellsystemet till interna system som exempelvis kundvård, ekonomistyrning och personalplanering, samt integrationer till externa tjänster som exempelvis hotellbokningssajter och lokala serviceföretag på respektive hotelldestination.
– Projektet att byta hotellsystem och samtidigt få till alla integrationer är mycket komplext då det är både hjärtat och hjärnan i styrningen av hotellet som byts samtidigt. Men arbetet är viktigt för att ge förutsättning för alla våra medarbetare att skapa den bästa möjliga hotellupplevelsen, konstaterar Linda Arvidsson Dahlman.
Uppdraget utförs av Redpill Linpros team inom API och integration, som länge jobbat med Mulesoft, som är den plattform som används för integrationen.
– Det är mycket motiverande att arbeta med en uppdragsgivare som Nordic Choice Hotels som verkligen ser affärsvärdet av integration. I hotellkedjans fall handlar det om att maximera användningen av data för att skapa en ännu starkare och bättre kundupplevelse, kommenterar Björn Romfelt, regionchef för Redpill Linpro i Stockholm.