Det är ett nytt tredjepartstillägg till Word, kallat Ghostwriter, som innebär att en användare kan ställa frågor till Chat GPT i ett sidofält och där innehållet som genereras av chattboten visas direkt i dokumentet de arbetar med.
Det här uppmärksammar tekniksajten Geekwire.
Ghostwriter har skapats av en serieentreprenör och mjukvaruutvecklare baserad i Seattle, och som också har en bakgrund i Microsofts konsultverksamhet, skriver Geekwire.
Han fick idén när han använde Chat GPT när han satt och skrev, men tröttnade på att klippa och klistra, och byta fönster.
Geekwire har talat med entreprenören som säger att han var osäker på om Microsoft skulle godkänna Ghostwriter, men att de gjorde det utan problem, och han är även väl medveten om att Microsoft självt kan komma med ett sådant här tillägg i framtiden.
Nu ska han dock skapa nya Chat GPT-tillägg för andra Office-verktyg som Excel, Powerpoint, OneNote och Outlook.
Microsoft har alltså godkänt tjänsten och den finns därmed tillgänglig i Office Add-in-butiken i en mer begränsad Basic-version som kostar tio dollar i en engångsavgift och en mer avancerad Pro-version som kostar 25 dollar.
Läs även: Chat GPT – ett högteknologiskt cirkustrick eller den första riktiga AI:n för dagligt bruk?