Pc-försäljningen under fjärde kvartalet minskade kraftigt under fjärde kvartalet förra året, enligt analysföretaget Canalys.
Också på mobilmarknaden är det riktigt tufft nu, där raset under fjärde kvartalet var det största för ett enskilt kvartal någonsin.
Men det finns en kategori hårdvaruenheter som faktiskt ökade under fjärde kvartalet – och det var surfplattorna.
Dessa ökade försäljningen, om än marginellt. Under fjärde kvartalet växte den här marknaden med en procent till 42,3 miljoner enheter, enligt Canalys.
I rapporten syns vidare att Apple behåller förstaplatsen med 46 procent av marknaden, bland annat som en följd av en framgångsrik lansering av M2 Ipads.
Samsung var näst största leverantör med 18 procents marknadsandel. På tredje plats kommer Amazon med en andel på 8,4 procent, och sedan följer de kinesiska leverantörerna Lenovo och Huawei med 5,5 respektive 3,4 procent av marknaden.
– Efterfrågan på surfplattor är fortsatt på en hälsosam nivå trots sämre ekonomiska tider, säger Himani Mukka, analytiker på Canalys. Marknadsledaren Apple driver den övergripande tillväxten med nya premiumlansering och visar att kunder reagerar positivt på övertygande innovationer på på det här området.