Mercedes och Google har ingått ett partnerskap som ger den tyska biltillverkaren möjlighet att behålla sitt operativsystem MB.OS och sin marknadsplats för appar, och samtidigt erbjuda förare navigering, kartor och Youtube från Google.

– Det här är ett licensavtal som är en win-win för båda parter, säger Mercedes-Benz vd Ola Källenius till Techcrunch.

Mercedes får tillgång till Googles realtidsdata om platser och trafikinformation inklusive automatisk omdirigering under navigering.

– Förutom att vi gör det möjligt för Mercedes-Benz att utforma ett skräddarsytt navigeringsgränssnitt kommer vi att tillhandahålla vår AI- och datakapacitet för att påskynda deras hållbarhetsarbete, främja självkörning och skapa en förbättrad kundupplevelse, säger Googles och Alphabets vd Sundar Pichai i ett uttalande.

Mercedes har arbetat med sitt eget Linuxbaserade operativsystem MB.OS i flera år nu. Det ska lanseras i nästa generations bilar som väntas gå i slutet av 2024.