Chat GPT har hittills enbart kunnat svara utifrån sina egna dataset, som inte är aktuellare än 2021. Nu ska det ändras när Open AI ser ut att ta första steget till att göra Chat GPT till en regelrätt plattform.
Med nya insticksprogram, plugins, till Chat GPT ska användaren exempelvis kunna få svar utifrån aktuell information och AI-modellen få hjälp för att utföra vissa nya uppgifter. Bland de första att bidra med plugins är Expedia som gör det möjligt att boka resor via Chat GPT, amerikanska matleveransappen Instacart och svenska Klarna, som bidrar med en koppling till sin prisjämförelsetjänst.
– Jag är väldigt glad över vår plugin för Chat GPT eftersom den klarar mina kriterier för vad jag kallar mitt ”mammatest”, det vill säga skulle min mamma förstå och ha nytta av detta. Och det gör det eftersom det är lätt att använda och verkligen löser en massa problem - det skapar ett enormt värde för alla. Klarna har en unik position för att utnyttja den bästa tekniken och datan för att hjälpa människor att upptäcka nya produkter och lösa problem för konsumenter i varje skede av shoppingresan, och vi kommer att fortsätta att innovera för att ge dessa tjänster till våra 150 miljoner konsumenter, säger Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski i ett pressmeddelande.
Plugins rullas ut gradvis till Chat GPT:s användare och för utvecklare som vill skapa egna insticksprogram finns en väntelista.