Googles moderbolag Alphabet uppgav i samband med sin delårsrapport som släpptes igår att de enorma investeringar företaget gjort i molnet för att konkurrera med Amazon och Microsoft till slut betalat sig. Molnverksamheten är lönsam för första gången på tre år, rapporterar nyhetskanalen CNBC.
Molnaffären består både av Google Cloud Platform, som hyr ut infrastruktur och tjänster, som företag kan bygga och köra sina applikationer på, och produktivitetsportföljen Google Workspace. Totalt står den här delen numera för 10 procent av Alphabets totala omsättning.
Vinsten för molnet, mätt i rörelseintäkter, var under första kvartalet 191 miljoner dollar på en omsättning om 7,45 miljarder dollar. Motsvarande kvartal förra året gjorde cloud-verksamheten en förlust på 706 miljoner dollar och hade en omsättning på 5,82 miljarder dollar.
Vd Sundar Pichai säger i en kommentar i rapporten:
– Vi är nöjda med prestationen under första kvartalet, Sök presterar bra och vi har momentum i molnet. Vi har också gjort viktiga produktlanseringar inom djup datavetenskap och AI.
Gårdagen var en tung rapportdag på tech-fronten i USA, då även Microsoft visade upp sina siffror för senaste kvartalet. Om man ser till Microsofts molnplattform Azure så minskar tillväxten men den befinner sig fortfarande på en hög nivå. Azure växte med 27 procent på årsbasis (förra kvartalet var tillväxten 31 procent). Det var dock en högre tillväxt än väntat, enligt CNBC.
Microsofts aktie steg med nio procent i efterhandeln efter rapportsläppet, som visade på en omsättning totalt 52,86 miljarder dollar, vilket var betydligt bättre än förväntningarna som låg på 51,02 miljarder dollar.
Vinsten ökade med nio procent till 18,3 miljarder dollar. Finanschefen Amy Hood lyfte under en telefonkonferens satsningarna som it-jätten gör inom AI.
– Som i varje viktigt plattformskifte så börjar det med innovation, och vi är väldigt glada över den tidiga feedback vi fått och de signaler gällande efterfrågan på de AI-funktioner vi lanserat.
– Vi kommer fortsätta investera i vår molninfrastruktur, särskilt AI-relaterade utgifter, när vi skalar upp för att möta den växande efterfrågan som drivs av kundtransformation. Och vi förväntar oss att de intäkterna växer över tiden.