Den globala försäljningen av surfplattor minskade med 18 procent under första kvartalet i år. Det visar den senaste rapporten från Canalys. Totalt såldes 31,7 miljoner plattor, och det är den lägsta kvartalssiffran sedan pandemins utbrott under första kvartalet 2020, när både utbud och distribution påverkades kraftigt.
Den stora nedgången kom efter ett kvartal där det bedrevs stora kampanjer för att hålla marknaden igång, med en tillväxt på 1 procent.
– En nedgång i efterfrågan på surfplattor efter semestern är alltid förväntad, men minskningar av konsumenternas utgifter på grund av den höga inflationen har varit påtaglig den här gången. Dessutom finns det en mer strukturell korrigering när de massiva efterfrågedrivkrafterna under pandemin i stort sett avtagit, säger Himani Mukka, analyschef på Canalys i rapporten.
Canalys spår att det kommer en vändning, dels genom att folk uppgraderar sina produkter, dels genom att företagsmarknaden kan komma att bli mer intressant.
– Den totala efterfrågan på surfplattor förväntas gradvis återhämta sig under andra halvan av 2023 och accelerera under 2024, med leveranser som håller sig över nivåerna före pandemin, säger Himani Mukka.
Tittar man på de största tillverkarna så är det forfarande stor dominans av Apple och Samsung, som båda ökar sin marknadsandel.
Här är de fem största tillverkarna
1. Apple 38,9 procent (38,6)
2. Samsung 21,2 procent (20,4)
3. Amazon 7,9 procent (9,3)
4. Lenovo 6 procent (7,8)
5. Huawei 5,1 procent (4,4)
Källa: Canalys. Siffran avser global marknadsandel under första kvartalet 2023 (Q1 2022)