Med den här lanseringen vill it-jätten hjälpa företag att introducera AI i sina affärsmodeller, rapporterar nyhetskanalen CNBC.
Som Computer Sweden tidigare skrivit sålde IBM i början av 2022 sin Health-enhet till ett riskkapitalbolag efter att de kämpat under en lång tid med att nå lönsamhet för den, vilket de inte lyckades med.
Nu kommer alltså WatsonX istället och med denna vill IBM surfa på den stora AI-vågen som drar över världen just nu.
IBM marknadsför satsningen som en utvecklingsstudio för företag för att ”träna, trimma och distribuera” maskininlärningsmodeller.
Plattformen innefattar funktioner för AI-genererad kod, en verktygslåda för AI-styrning och ett bibliotek av storskaliga AI-modeller, tränade på språkdata, geografiska data och kod.
Det nya erbjudandet är en del i en större strategi från IBM:s sida, där it-jätten försöker rycka åt sig en ledarposition på användarvänliga plattformar för företag som försöker implementera AI in i sina affärsmodeller, till viss del eftersom det råder så stor kompetensbrist inom AI-området.
Under en presskonferens uppgav IBM:s vd Arvind Krishna att företag kan komma med en modell de vill bygga och sedan låta WatsonX gå igång med jobbet.
– Vi gör så att företag kan använda sin egen kod för att anpassa modellen till hur de vill köra sina arbetsprocesser och sin kod, sade Krishna under presskonferensen.
Bland kunder och samarbetspartners finns SAP, Nasa, Wix och PyTorch. Plattformen kommer att finnas brett tillgänglig under tredje kvartalet, enligt uppgifter till CNBC.