Kinas cyberadministration meddelar nu att de efter en bredare ”rättelse”-kampanj stängt 67 000 sociala medier-konton och raderat 1,4 miljoner inlägg publicerade mellan den 10 mars och den 22 maj, rapporterar Reuters.
Kampanjen ska riktats mot ”självpublicerade medier” på sociala medier-tjänster som Wechat, Douyin (Kinas version av Tiktok) och Weibo. ”Självpublicerade medier” syftar på nyheter och information som publiceras av entiteter som inte är styrda eller godkända av statsmakten.
Enligt Kinas cyberadministation ska 8000 av kontona blivit avstängda på grund av att de ”spred fejkade nyheter, rykten och skadlig information”. Ytterligare 930 000 konton ska inte stängts ner men straffats genom genom att exempelvis deras följare tagits bort eller att deras ekonomiska intäkter blivit indragna.
Kampanjen ska ha gett sig på 13 000 konton som imiterade militären, 25 000 konton som imiterade offentliga myndigheter, 187 000 som imiterade nyhetsmedier, 430 000 konton som ska erbjudit tjänster utan att ha tillräckliga kvalifikationer och 45 000 konton som ska ha ägnat sig åt ”att hajpa heta frågor, jaga inflytande och illegal monetärisering”.
Läs också: Tiktok stämmer Montana efter att delstaten förbjudit appen