För drygt en vecka sedan kom nyheten att Google utökar tillgängligheten för sin AI-infuserade variant av Sök, kallad Search Generative Experience, till ytterligare 120 länder utanför USA. Men den som entusiastiskt klickade in för att se om Sverige fanns med i listan blev snabbt besviken. Under sektionen ”Europe, the Middle East and Africa” finns inga europeiska länder alls. Zambia är med, men inte Sverige.

Skälet till detta är lagstiftning, även om Google inte specificerar vilken EU-reglering det handlar om den här gången. Google ”arbetar så snabbt som möjligt för att bedöma regulatoriska behov så att vi kan erbjuda generativ AI i Sök till fler människor runt om i världen”, säger företaget när jag frågar.

Det är inte första gången EU-länderna får vänta på Google – det är inte ens första gången i år. När chattboten Bard lanserades i våras blev vi också utan, och det dröjde till sommaren innan tjänsten släpptes i Europa. I fallet Bard var det GDPR som ställde till det, bland annat la sig dataskyddsmyndigheten på Irland i veckan före lanseringen, vilket sköt upp den med ytterligare en månad.

Google är inte ensamma. Den 26 september lanserade Microsoft sin nya Copilot för Windows, men den finns inte heller att tillgå i EU. Den här gången är det av allt att döma en annan EU-reglering som står i vägen, den färska Digital Markets Act, DMA. Den ställer särskilda krav på så kallade gatekeeper-plattformar, där Windows är en, som inte kan lansera nya tjänster hur som helst utan att säkerställa att de inte förstärker plattformarnas monopolliknande ställning.

”Målsättningen är att rulla ut Windows Copilot i Europa/EU så snart som möjligt, och då helt i enlighet med riktlinjerna i Digital Markets Act”, säger Microsoft i en kommentar till oss.

Ett tredje exempel: I somras släppte Meta sin Twitter-utmanare Threads som inför lanseringen väckte viss hajp, och visst hopp, bland Twitter-junkies som börjat tröttna på hur ”X” utvecklats under Elon Musks styre. Men tji fick vi. Threads har lanserats i princip överallt utom i EU, och även här är det DMA som sätter stopp.

Minns också att en rad EU-länder började titta på Chat GPT ur ett dataskyddsperspektiv. Längst gick Italien som en period helt enkel blockerade tjänsten, men det fick till följd att Europeiska dataskyddsstyrelsen tillsatte en särskild ”task force” för just Chat GPT. (Vad den pysslat med sen dess är mer oklart).

De här exemplen visar att det nu börjar bli tydligt vilka en del av baksidorna kan vara med digitala regleringar som går i otakt mellan marknader och med vurmen för ”digital suveränitet” som ju är det nya modeordet sedan globaliseringsvindarna vänt.

Och detta redan innan regleringarna av det viktigaste nya teknikområdet kanske någonsin – AI – kommit på plats. Här har ju EU snart en otroligt omfattande och krävande lagstiftning på plats före alla andra, och det är nästan givet att många utländska AI-bolag kommer tänka både en och två gånger innan de lanserar tjänster på en marknad som hotar med saftiga böter för felsteg.

Det här innebär inte att EU-regleringarna i sig nödvändigtvis är dåliga, det kan lika gärna vara så att det är ”vi” som gör rätt här och andra länder som gör fel. Det innebär inte heller att tanken om digital suveränitet, att rå över sina egna data och vara självförsörjande på teknik, är något dåligt. Men konsekvenserna är desamma oavsett.

En ljuspunkt är ändå att det finns tjänster som har det lite bättre förspänt. När Microsoft nu släppt Copilot för Microsoft 365 finns tjänsten tillgänglig även för svenska och europeiska företag, om än inte med svenskt språkstöd ännu. Microsoft 365 räknas inte som en plattform enligt DMA och dataskyddsläget för jättarnas molntjänster generellt har blivit klarare, åtminstone räknar Microsoft med att tjänsten håller sig inom EU:s regler.

Men för många andra tjänster är det här något vi lär få vänja oss vid. Att lanseringar i praktiken sker lite som biofilmer oftast släpptes förr, när det tog minst ett halvår för en rulle att färdas mellan Hollywood och det lokala Biopalatset.

Det kanske inte är så mycket att gnälla över, särskilt om man köper vikten av dataskydd, fungerande marknader och reglerade, säkra lösningar. Men nog blir techvärlden tråkigare, det går inte att komma ifrån.

Faktiskt ganska mycket tråkigare.