Överföringen har varit strypt sedan i juni vilket har gjort att kunderna tvingats se tv-material från NRK med reducerad kvalitet.

– Orsaken är att vi inte kan öka kapaciteten i våra linor i takt med NRK:s gratiserbjudanden. När det gäller Tippeligan är det en betaltjänst och då får vi betalt för att överföra sändingarna till våra kunder, säger marknadsdirektör Morten Ågnes till Forbruker.no.

– Detta täcker våra investeringar. När medier som NRK lägger ut gratisinnehåll har vi inte samma motivation att ta sådana investeringar.

I fredags valde NRK att gå ut med information om situationen på sin sajt. Kritiken mot Next Gen Tel lät inte vänta på sig.

– Det här kan vara slutet för norsk nätneutralitet, sa Torgeir Waterhouse, rådgivare i norska konsumentrådets digitala fackgrupp till ITavisen.

Många kunder har också hört av sig till Next Gen Tel med protester och klagomål. Så många att företaget nu gjort helt om och släppt på full hastighet igen.

– Jag fick telefon från Next Gen Tel tidigare idag. De berättade att de fått en del negativa kommentarer från sina kunder och att de insett att detta inte går. Därmed har de gått tillbaka och öppnat slussarna, säger NRK:s nätchef Bjarne Myklebust till NRKs interntidning.

Han anser att det var viktigt för NRK att använda händelsen för att understryka rollfördelningen mellan innehållsleverantörer och distributörer.

– Det är viktigt för oss att visa att vi levererar innehåll och att det är distributörerna som sköter den distribution som kunderna redan har betalat för, säger Bjarne Myklebust.
Next Gen Tel har inte kommenterat det hela.