En metod allt fler tar till sig för att få köparna att köpa mer är att förbättra sökfunktionen på sin webbutik. Tar det för lång tid att hitta rätt försvinner nämligen kunderna.

– En tumregel är att det tar en sekund innan användaren tycker att det går trögt att söka. Fyra minuter är det längsta det får ta att hitta det man är ute efter och om det tar längre tid så tar det fyra månader innan kunden återvänder till webbplatsen, säger Michael Mokhberi, affärsutvecklare på Apptus Technologies som ligger bakom en webbsökplattform.
En bra sökmotor kan inte bara plocka fram det användaren har sökt på utan ska till viss del även kunna lista ut vad besökaren egentligen är ute efter. Om kunden söker på Jennifer är det då Jennifer Lopez, Jennifer Aniston eller någon annan Jennifer som är intressant? Att veta det är förstås omöjligt, men det går att göra intelligenta gissningar.

Ranka resultaten
– Man måste förstå vad kunden tycker är relevant. Det går till exempel att använda säljstatistiken för att ranka sökresultaten och på så sätt öka chansen att kunden direkt får upp det han söker efter genom att lägga det som är mest populärt överst, säger Michael Mokhberi.

Ett företag som nästan står och faller med sin sökfunktion är Cdon. Här finns det så många produkter att det blir väldigt tidsödande att försöka bläddra sig fram till rätt produkt.
– Vi har över 100 000 cd-skivor plus filmer, spel och böcker och merparten av försäljningen går via sökmotorn. Det är extremt viktigt för oss att den fungerar bra, säger Mikael Olander, vd på Cdon.

Tekniken kan mer
En viktig funktion i sökningen på Cdon är möjligheten att få fram relaterade produkter baserat på vad andra som köpt en viss produkt köpt i övrigt. Söker du på Rolling Stones visas också Bob Dylan och Johnny Cash.

– Jag är hundraprocentigt säker på att det här har gett oss en försäljningsökning, säger Mikael Olander. Vi har så många produkter att vi säkert skulle kunna hitta 25 sidor till med produkter som du skulle vilja köpa och det här är ett bra sätt att visa dig några av dem.

Cdon ligger av nödvändighet långt framme när det gäller sökningar, men på många företag finns det mycket att göra inom det här området än tror Michael Mokhberi.
– Tekniken har kommit mycket längre än tillämpningarna och det strategiska tänkandet, säger han.