De nya bedrägerimailen innehåller samma formuleringar och språkliga fel som de tidigare, men pekar till en webbplats som tidigt på fredagseftermiddagen fortfarande gick att nå.

– Det är korrekt att det är ett nytt utskick, men det är samma gamla mail som förr, säger Boo Ehlin, informationschef på Nordea.

Men Nordea har efter de tidigare attackerna vidtagit åtgärder mot de bluffwebbplatser som utger sig för att vara Nordeas internetbank men i själva verket används för att samla in koder och uppgifter från kunder. Men den webbplats som det senaste mejlet hänvisar till har inte stängts.

– Det rör sig förmodligen om en ny adress, säger Boo Ehlin.

I övrigt är mejlet oförändrat från tidigare versioner. Till och med det sista datum som anges för att fylla i sina uppgifter är redan passerat sedan nästan två månader.

Efter de upprepade bedrägeriförsöken tycks kunderna nu ha lärt sig att ta de illa formulerade mejlen med ro.

– Vi har fått väldigt få reaktioner den här gången. Ju fler mejl som skickas desto mer vaksamma blir kunderna, säger Boo Ehlin och berättar att mindre runt 20 personer hört av sig.

– Deras möjlighet att luras nu är nära noll.